Ebridge

24 lutego 2016Content Marketing czyli sposób na zainteresowanie Klienta

Nie bez przyczyny Content Marketing utożsamiany jest z pojęciem „marketing treści”. To właśnie treść, którą umieścimy w reklamach oraz na swojej stronie może przynieść nam sukces.

Internauci, od dłuższego czasu zasypywani mnóstwem bezużytecznych tekstów i haseł, zaczęli zwracać uwagę na jakość treści, które do nich docierają. Użytkownicy coraz częściej poszukują rzetelnych informacji oraz rozmaitych porad. Dotychczasowe przesycanie mediów rozmaitymi formami reklamy, takimi jak migający banner, czy głośne nagranie audio/video towarzyszące przedstawianemu produktowi, wzbudzało niechęć u odbiorców. Poza tym mnogość reklam spowodowała tak zwaną „banner blindness”, czyli ślepotę reklamową.

Ponieważ odbiorcy nie przepadają za krzykliwym, agresywnym przekazem bezwartościowych treści zaczęli szukać metod na unikanie reklam. Sposobem na zniwelowanie coraz większej irytacji miały być między innymi działania wprowadzone przez marketerów. Jednak przyciągające uwagę przekazy reklamowe wpisane w okno wyszukiwarki bądź linki kontekstowe nie przyniosły oczekiwanych efektów.

W takim razie jak poradzić sobie z wszechobecną niechęcią do reklamy? Należy pomyśleć nad wprowadzeniem strategii Content Marketingu do swoich działań komunikacyjnych. To właśnie dzięki temu będziemy w stanie pozyskać potencjalnych Klientów. Obecnie aż 80% użytkowników deklaruje negatywne nastawienie do reklamy (wg badań AdStandard 2012). Respondenci uważają, że utrudnia ona dostęp do poszukiwanych przez nich treści oraz „przymusza do kontaktu”. Pozostałe 20% internautów ceni reklamę wyłącznie za to, że zawiera przydatne dla nich treści. Dlatego, aby znacząco zwiększyć skalę zadowolonych osób, należy wprowadzić do przekazu atrakcyjne i przydatne treści, które przykują uwagę i zaspokoją potrzeby ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców. Wtedy nasz przekaz będzie po prostu ciekawy, a nie nachalny.

Reklamodawcy a Content Marketing.

Korzyści płynące z zastosowania takiej formy przekazu informacji są obopólne. Dla Klienta informacja/reklama staje się pożądana, ponieważ kojarzy mu się z czymś precyzyjnym i wartościowym. Grupa zainteresowanych ofertą znacznie wzrasta, jednocześnie reklamodawca buduje pozytywny wizerunek swojej firmy lub marki. Content Marketing to tzw. „marketing wirusowy”, główne działania polegają na nakłonieniu odbiorców do samodzielnego rozpowszechniania informacji na temat danej firmy, oferowanych przez nią produktów bądź usług.

Oprócz popularyzacji danej marki za pomocą wirusowych działań marketingowych, istotnym zadaniem Content Marketingu jest także optymalizacja stron firmowych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Zamiast inwestować w SEO, które może powodować wahania naszych wyników (w przypadku niesprzyjającej zmiany algorytmu Google), warto skupić się na jakości przekazywanych informacji, które będą stale na siebie pracować. Publikowanie atrakcyjnych, popularnych wśród internautów artykułów, sprzyja budowaniu linków prowadzących do danej strony, a tym samym, znacznie zwiększa jej pozycję w wynikach wyszukiwania. W takim wypadku szanse bycia odnalezionym przez potencjalnych Klientów znacznie wzrastają. Wystarczy więc wyeliminować agresywne działania reklamowe, a skupić się na konkretnych treściach.

Profity dla reklamodawcy sięgają jeszcze dalej. Dzięki przeprowadzeniu kampanii w oparciu o Content Marketing reklamodawca może skutecznie promować swoją markę. Coraz częściej bowiem korzystamy z Internetu, aby uzyskać opinie na temat wybranego produktu lub porównać go z podobnym (tzw. ZMOT – Zerowy Moment Prawdy). W ten sposób reklamodawca edukuje przyszłego Klienta, sugerując mu najodpowiedniejszy wybór. Jeśli obecność marki/ firmy w Internecie będzie bazowała na wiarygodności i rzetelności, istnieją duże szanse, że to właśnie nasz produkt zostanie zauważony.

Warto wspomnieć o jeszcze jednym argumencie przemawiającym za Content Marketingiem. Reklamodawcę na pewno usatysfakcjonują koszty kampanii, ponieważ lead w Content Marketingu jest znacznie tańszy niż przy użyciu tradycyjnych działań marketingowych. Większy jest także zwrot z inwestycji (ROI). Ryzyko nadszarpnięcia budżetu jest naprawdę niskie, a efekty zaskakujące.

Gdzie uderzyć?

W Content Marketingu specjaliści stosują różne techniki docierania do potencjalnych Klientów. Do najpopularniejszych kanałów przekazu należą fora i media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, LinkedIn, Google +, YouTube, które umożliwiają szybkie rozpowszechnianie treści marketingowych. Należy zwrócić uwagę na to, że treści te są dostosowane do danego serwisu i pełnią tylko formę uzupełnienia w reklamie. Proste teksty mają „upolować” i przekierować Klienta na stronę firmową z pełną bazą informacji. Co ważne, funkcjonowanie na portalach społecznościowych w ramach Content Marketingu ogranicza uporczywe zbieranie „lajków”, czy komentarzy, skupiając się wyłącznie na konkretnych treściach.
Oprócz portali społecznościowych istnieją inne narzędzia stosowane w ramach Content Marketingu. Według danych Content Marketing Institute, marketerzy w swojej działalności uwzględniają również:

  • Blogi
    • eMagazyny
    • Artykuły
    • Poradniki, raporty
    • eBooki
    • Wirtualne konferencje
    • Newslettery
    • Case’y
    • Webcasty
    • Podcasty
    • Video
    • Microstrony

Które z nich wykorzystać w kampanii, aby efekty były jak najlepsze? Dokonując wyboru warto mieć na uwadze określoną grupę docelową, na której nam zależy oraz tematykę jaką chcemy zaprezentować.

Jak osiągnąć sukces?

Kampania przeprowadzona w oparciu o Content Marketing może przynieść oszałamiające efekty. Jednak jak każde przedsięwzięcie, tak rozpowszechnienie naszej reklamy musi być starannie zaplanowane. Należy zacząć od określenia konkretnego celu, który chcemy zrealizować. Ważne, aby był on mierzalny, ponieważ kontrola będzie nieodzowną częścią naszych działań. Dzięki niej zorientujemy się, czy kampania przebiega według naszych założeń i ewentualnie wprowadzimy zadania regulujące. Istotnym elementem podczas formułowania strategii będzie także analiza zachowań i potrzeb Klientów. Kolejnym krokiem powinno być ustalenie sposobu działania SEO, Social Media oraz kanałów marketingu. Skutkiem tak zaplanowanej kampanii, funkcjonującej pod ciągłym nadzorem będzie nie tylko większy zysk, ale także grupa stałych Klientów.

Copyright (C) 2016.

Wszelkie prawa zastrzeżone.