Czym właściwie są Social Media?
Pojęcie „social media” rozumiane jest jako działalność mająca na celu wykorzystanie internetowych i mobilnych technologii do nawiązania komunikacji. Komunikacja w tym ujęciu ma się odbywać na zasadzie interaktywnego dialogu – tworzeniu i wymianie wygenerowanych przez użytkowników treści. Media społecznościowe zdominowały rynek, ponieważ, bazując na rozbudowanym zestawie narzędzi internetowych, zdecydowanie zaczęły wykraczać poza dotychczasową komunikację społecznościową. Social Media występują pod wieloma postaciami:
- blogi i mikroblogi (np. Blip, Twitter)
- społeczności kontentowe (np. YouTube, Vimeo, Wikipedia)
- serwisy społecznościowe (np. Facebook, Google+)
- wirtualne światy gier (np. World of Warcraft)
- wirtualne światy społecznościowe (np. Second Life).
Media społecznościowe kontra tradycyjne
Social Media są stosunkowo niedrogie w porównaniu z mediami tradycyjnymi, potrzebującymi znacznie większych środków na wszelkiego rodzaju publikacje. Główną zaletą mediów społecznościowych jest to, że są dostępne dla wszystkich, którzy chcą uzyskać informacje bądź przekazać dowolne treści. Zupełnie odwrotnie wygląda to w działalności mediów tradycyjnych – środki oraz zasoby produkcyjne w całości należą do tych, którzy emitują komunikaty.
Technologie wykorzystywane zarówno w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych gwarantują łatwo skalowalną zdolność docierania do globalnej grupy osób. Jednak nawet w aspekcie zasięgu pojawiają się pewne różnice. Social media są dużo bardziej zdecentralizowane niż media tradycyjne.
Ponadto zauważono, że Social Media wyróżniają się znacznie lepszą zdolnością trafiania do odbiorców. Niezależnie od tego, czy grupa jest mała, czy bardzo duża coraz więcej osób korzysta z informacji zawartych na blogu, niż w programie telewizyjnym. Istnieje jeszcze wiele innych cech, takich jak użyteczność, natychmiastowość, trwałość, które przemawiają za wyższością Social Media nad mediami tradycyjnymi.
Jak widać w social mediach drzemie ogromny potencjał. Jak go wykorzystać?
Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w już wkrótce!