Jakość tekstów publikowanych na firmowych stronach internetowych ma coraz większe znaczenie. Zauważyli to już nie tylko specjaliści od tworzenia stron, agencje interaktywne, dziennikarze, ale również sami Internauci. Aby pozyskać zainteresowanych użytkowników nie wystarczy zamieszczenie atrakcyjnych zdjęć, animacji, czy wykorzystanie najnowszej szaty graficznej.
Oczywiście wygląd naszej strony jest istotny, ponieważ to właśnie on wpływa na pozytywne wrażenia podczas pierwszych odwiedzin, a także kojarzony jest z dobrą kondycją firmy. Nowoczesna i poprawnie zaprojektowana strona internetowa staje się wizytówką firmy i wzmacnia jej prestiż w odbiorze internautów. Jednak coraz częściej moderatorzy skupiają się na treści. Dlaczego? Na pytanie odpowiadają ostatnie badania. Aktualny użytkownik Internetu z obserwatora stał się czytelnikiem. Znacznie wzrosła popularność forów, blogów branżowych, stron specjalistycznych. Nawet na tak zwanych fanpagach firm, czy marek obok zdjęć pojawiają się coraz obszerniejsze opisy, a posty tworzone są na podstawie konkretnych artykułów. W sieci szukamy wartościowych porad, szczegółowych informacji, opinii o nowościach pojawiających się w każdej dziedzinie życia. Zmiana w nastawieniu odbiorców zainspirowała wiele firm i marek do zwrócenia uwagi na merytoryczną zawartość strony. I dzięki tym działaniom na pewno wykreują korzystniejszy wizerunek.
Odrębnym ale bardzo ważnym aspektem publikowania treści na stronie jest pozycjonowanie organiczne w wyszukiwarce Google. Od kiedy w 2013r. Google zmieniło sposób indeksowania fraz, słów kluczowych oraz zdjęć odpowiednio przygotowana treść stała się kluczowym elementem mającym wpływ na pozycję naszej strony w rankingu.
Na co warto zwrócić uwagę?
Już na etapie projektowania strony internetowej dla firmy należy szczegółowo zaplanować strategię publikowania treści. Strona nie powinna być jedynie sposobem na przedstawienie historii firmy, jej zarządu, czy siedziby oraz miejscem, w którym zostanie schematycznie zaprezentowana jej oferta. Takie informacje gwarantują pojedyncze odsłony u tych bardziej dociekliwych klientów. Gdy treść będzie stale aktualizowana i poszerzana, zapewne przyciągnie większą rzeszę zainteresowanych internautów. Wystarczy jedna zakładka, nawet w postaci dobrze znanych „aktualności”, w której opiszemy wchodzące na rynek nowości, zaistniałe zmiany, bądź trendy w naszym biznesie. Pamiętajmy, że wiadomości regularnie zamieszczane na stronie muszą być starannie przemyślane i zaplanowane, aby wszystkie opublikowane treści tworzyły spójną całość. I nie odchodźmy od charakteru, jaki powinna mieć właściwa strona internetowa. Dopilnujmy, aby nie stała się blogiem i portalem społecznościowym w jednym. Niech strona firmowa koresponduje z innymi kanałami, z których korzystamy, ale nie zmienia swojego głównego zadania.
Strona, która ma dobrze realizować zamierzone przez nas cele musi być skierowana do szerokiego grona odbiorców, a treść publikacji odpowiednio dopasowana. Ponieważ zazwyczaj chcemy dotrzeć do wszystkich internautów, należy dostosować się do ich upodobań wypośrodkowując swe działania. Niektórzy użytkownicy przeglądają strony powoli, szukając jak największej ilości informacji i przeglądając całą jej zawartość. Ich przeciwieństwo stanowią Ci, którzy działają szybko i poszukują konkretów, zwracając uwagę jedynie na nagłówki artykułów. Ponadto nie każdy trafiający na naszą stronę jest w stanie zrozumieć specjalistyczny język, którym posługujemy się w branży, a w równym stopniu jak specjalista może być zainteresowany naszymi usługami, czy produktami. W takim wypadku można publikować dopiero po wybraniu odpowiedniego języka przekazu oraz schematu artykułu. Konstruujmy teksty, dopasowując nagłówki, akapity, punktory i grafiki, a także stosując zasadę tak zwanej odwróconej piramidy informacji. Najpierw przedstawmy użytkownikowi krótkie streszczenie danej treści, które zachęci go do zapoznania się z resztą wiadomości, a dopiero później główną część tekstu.
Pisząc kolejne artykuły na stronę, nie zapominajmy o tym, że najważniejszy jest ich odbiorca. Nie należy szczegółowo opisywać jak funkcjonuje firma, ale na przykład co dzięki niej może uzyskać klient i co wyróżnia nas od konkurencji. Teksty, w których zwracamy się bezpośrednio do czytelnika i odpowiadamy na jego potrzeby odnoszą dużo większy sukces. Skupmy się na tym, aby stale zdobywać informacje na temat tego, czego właściwie oczekują nasi klienci odwiedzając witrynę firmy. Dzięki temu dowiemy się, czy zazwyczaj szukają opisów ofert i usług, czy namiarów na firmę. Uzyskamy dane na temat problemów, z którymi spotykają się podczas korzystania z naszych usług oraz stworzymy sobie możliwość wyjaśnienia wszelkich wątpliwości przed zakupem lub podjęciem transakcji. Dodatkowo przekonamy się, co jest dla nich wyznacznikiem wartości i przydatności na naszej stronie internetowej – czy są to opisy ofert, zdjęcia, a może opinie innych klientów oraz co lubią, a czego im brakuje na naszej stronie internetowej. Pozyskiwanie takich spostrzeżeń internautów i wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom ułatwi nam dotarcie do potencjalnych klientów oraz stworzenie funkcjonalnej internetowej strony firmowej.
Pomysły na publikacje.
Istnieje wiele ciekawych rozwiązań, dotyczących zamieszczania treści na stronie. Można korzystać ze wszystkich równocześnie lub wybrać te, które najlepiej współgrają z naszą działalnością.
Pierwszym przykładem jest stworzenie listy „TOP 10”, gdy nie mamy czasu i materiałów, aby stworzyć wartościowy artykuł. Ranking usług lub produktów, które zarekomendujemy pozwoli naszym użytkownikom zdobyć wiele cennych wiadomości, a w ich pamięci pozostanie fakt, że to właśnie od nas pozyskali ciekawe linki. Poza tym zostaniemy odebrani jako eksperci, którzy wyselekcjonowali najlepsze informacje dla swoich klientów.
W naszych tekstach możemy się również pokusić o rozmaite porównania produktów i usług oraz generowanie różnego rodzaju raportów dla klientów. To skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi internautów, ponieważ oceny wystawiane przez liczące się firmy są dość często poszukiwanie, chętnie przeglądane i zazwyczaj dobrze odbierane.
Kolejnym pomysłem na nowy tekst są przewodniki, poradniki oraz tutoriale. W tym przypadku należy skupić się tylko na swojej branży, gdyż stworzenie odpowiednich treści wymaga specjalistycznej wiedzy. Tego rodzaju teksty są bardzo pożądane, ponieważ stanowią użyteczne dane dla odbiorców. Nam także przynoszą korzyści poprzez wzmacnianie świadomości klientów o zaletach naszych produktów, czy usług.
Artykuł zamieszczony na stronie firmowej nie musi być standardowy. Równie dobrze sprawdzają się wywiady z osobami znanymi w branży, a także forma „case studies”, czyli studia przypadków sprawiających, że to, o czym piszemy, staje się dla Klienta bardziej realne.
Uwagę internautów przyciągną także ciekawe narzędzia i usługi online oraz różnego rodzaju interaktywna zawartość. Wzbogacą one wartość suchej treści na stronie. Skierowane są głównie do osób, które zazwyczaj nie koncentrują swojej uwagi na tekście, ale stosowane w formie „haczyka” zainteresują artykułem nawet tych najbardziej opornych czytelników.
Możliwość publikowania w wielu formach oraz łatwa dostępność do najważniejszych wytycznych odnośnie konstruowania treści na stronę, pozwalają zbudować świetny wizerunek swojej firmy w bardzo prosty sposób. Warto stać się profesjonalistą w branży nie tylko na rynku, ale i w Internecie.